Δευτέρα 26 Νοεμβρίου 2012

Ανοιχτή επιστολή προς συν-ταξιδιώτες

Ανοιχτή επιστολή προς συν-ταξιδιώτες
 Χαλάνδρι,  Νοέμβριος 2012

Αγαπητοί ταξιδιώτες,
                                  ετοιμάστε τις βαλίτσες σας! Κατά τη διάρκεια του λογοτεχνικού ταξιδιού μας θα χρειαστείτε: ηλεκτρονικό υπολογιστή με σύνδεση στο διαδίκτυο, το «Δέντρο το Μονάχο», έντυπη γραφική ύλη (μολυβάκια, γομίτσες, χαρακάκια, τετράδια, πολύχρωμα στυλό κτλ) αλλά ΚΥΡΙΩΣ διάθεση για συνεργασία και όρεξη για δουλειά! Μην τρομάζετε! Δουλειά δε σημαίνει στη δική μας περίπτωση δουλεία…Τι σημαίνει; ΑΠΟΛΑΥΣΗ και ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ!
                                
                                  Ποιος είναι όμως ο προορισμός μας; Πού αποσκοπούμε;

Γνωστικά επιδιώκουμε να:
1.      προβληματιστούμε για την τηρούμενη στάση αλλά και τις αντιθέσεις μεταξύ των μυθιστορηματικών προσώπων, λαμβάνοντας υπόψη τους συμβολισμούς αυτών (π.χ. το υπερφυσικό, την «ετερότητα», την ανασφάλεια, την ωρίμανση)
2.      αξιοποιήσουμε το σκοτεινό ύφος της Μ. Παπαγιάννη και τα σημεία απροσδιοριστίας ως «λαβές» για διέγερση της φαντασίας μας,  προκειμένου να «μαντέψουμε» την εξέλιξη της πλοκής (θα μελετήσουμε το βιβλίο σταδιακά)
3.      εξασκηθούμε στη σύνδεση μορφής-περιεχομένου και στον εντοπισμό στοιχείων αφηγηματικής τεχνικής στα κεφάλαια του λογοτεχνικού βιβλίου, μπαίνοντας στη θέση του «συγγραφέα-δημιουργού-λογοτέχνη»
4.      γνωρίσουμε ποικίλες πλευρές του κρητικού πολιτισμού, αναλαμβάνοντας το ρόλο «λαογράφου»
5.      διανθίσουμε το γραπτό κείμενο με φωτογραφικό, εικαστικό και μουσικό υλικό ως «καλλιτέχνες», ώστε να γίνει πολυτροπικό

Παιδαγωγικά στοχεύουμε να:
  1. εθιστούμε στη συστηματική αλλά απολαυστική ανάγνωση ενός νεανικού ευσύνοπτου λογοτεχνικού έργου
  2. συνεργαστούμε αρμονικά μεταξύ μας στο πλαίσιο εκπόνησης συγκεκριμένων εργασιών σχετικών με όλο το  βιβλίο και τα επιμέρους δομικά μέρη του (κεφάλαια)


Σχετικά με τις νέες τεχνολογίες αποσκοπούμε να:
1.      εξασκηθούμε στην αναζήτηση συγκεκριμένου φωτογραφικού και πληροφοριακού υλικού για στοιχεία από το βιβλίο (π.χ. υπάρχουν τα περιγραφόμενα μέρη στην Κρήτη; τι είναι οι «χοχλιοί»; τι σημαίνει «μονομερίτικο πανί»; ποιες θεραπευτικές ιδιότητες έχουν τα βότανα;)
2.      να εξοικειωθούμε με το πρόγραμμα δημιουργίας εγγράφου Word με επικόλληση φωτογραφιών, στοιχειοθέτηση και μορφοποίηση αλλά κυρίως με τη  χρήση ιστολογίου (blog), την ηλεκτρονική επικοινωνία και ανάρτηση εργασιών.

                       Πόσο θα διαρκέσει το ταξίδι μας στις σελίδες του βιβλίου; Ανοίγουμε πανιά για Κρήτη το Νοέμβριο και επιστρέφουμε το Μάιο!
                      Και τι περιλαμβάνει η ξενάγηση; Μόλις φτάσουμε στο «ασάλευτο χωριό πάνω στα βράχια, στη σκιά του βουνού Κόφινας», για κάθε αριθμό σελίδων που θα διαβάζουμε, ο καθένας μόνος του συμπληρώνει στο τετράδιο του το συνημμένο φύλλο ατομικής εργασίας (δείτε την αμέσως επόμενη ανάρτηση).  Στην τάξη σε προκαθορισμένη ημερομηνία παρουσιάζουμε τα συμπληρωμένα φύλλα εργασίας. Θα γνωρίσουμε νέα πρόσωπα και μέρη, συνήθειες και… το Δέντρο το Μονάχο…
                    Με ποιους θα ταξιδέψουμε; Με όλους τους συμμαθητές μας αλλά στενότερα με άλλους 8 που θα επιλέξουμε. Επειδή, λοιπόν, είμαστε συνταξιδιώτες, ανάλογα με την ομάδα στην οποία έχουμε ενταχθεί,  συνεργαζόμαστε αντίστοιχα ως «λογοτέχνες» ή «λαογράφοι» ή «καλλιτέχνες» (δείτε ξανά την αμέσως επόμενη ανάρτηση). Ένας από κάθε 9μελή ομάδα θα οριστεί από εσάς συντονιστής και ένας δεύτερος ως βοηθός του. Κάθε ομάδα θα αναρτά ηλεκτρονικά (ηλεκτρονική δημοσίευση!) τη δουλειά της. Οι υπόλοιπες ομάδες (με τη βοήθειά μου όπου χρειαστεί) θα βελτιώνουν, όπου είναι απαραίτητο, την αναρτημένη εργασία με μορφή σχολίων, ώστε να κάνετε μόνοι σας τις τελικές διορθώσεις…
                  Και όταν ολοκληρώσουμε το ταξίδι; Χμμμμ….Έκπληξη! Λοιπόν…

                                                                                                     Καλό μας ταξίδι!


1 σχόλιο:

  1. Μη λάβετε υπόψη σας το "αμέσως επόμενη ανάρτηση". Θα σας κοινοποιήσω τα φύλλα ομαδικής εργασίας ανάλογα με την ομάδα ένταξής σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.