Σάββατο 2 Μαρτίου 2013

Λογοτέχνες Α1 σελ. 80-112

Λογοτέχνες, Α1 σελ. 80-112

Αγγέλου Φίλιππος, Αδαμάκης Παύλος, Αλεξόπουλος Νίκος, Αρχόντας Δημήτρης, Ακάλεστος Διονύσης, Βασιλόπουλος Κωνσταντίνος, Γάρδου Τζίνα, Γκουβίνας Βησσαρίωνας, Καρύδα Δήμητρα, Ντάριος Παναγιώτης

Άδειο τραπέζι, μεγάλοι μπελάδες

-Το πιο κρίσιμο σημείο του κεφαλαίου είναι το σημείο που ο Σίμος κρυφακούει τους γονείς του, το Νικόλα και τον παπα-Μανόλη –οι οποίοι συζητούν για την Βιολέτα και τους τρόπους με τους οποίους θα έπαιρναν πίσω τα τάματα από αυτήν-γιατί μας αποκαλύπτει ένα μέρος της πλοκής που
θα πραγματοποιηθεί στο μέλλον.
-Ένα άλλο κρίσιμο σημείο είναι η ομιλία της μητέρας του Σίμου στον παπα-Μανόλη (σελ. 84), γιατί καταλαβαίνουμε ότι η μητέρα του Σίμου δεν είναι τελείως “πιστή” στα λόγια του παπά, αλλά πιστεύει πως η Βιολέτα είναι καλή γυναίκα και όχι όπως την παρουσιάζουν οι γύρω της.
-Θα αλλάζαμε τη στάση του Σίμου απέναντι στον παπά (δηλαδή θα τον βάζαμε να διαμαρτηρηθεί για τα άσχημα λόγια του για την Βιολέτα). Με αποτέλεσμα να τονωθεί το ενδιαφέρον του αναγνώστη για τη συνέχεια της πλοκής.

Μια ιστορία που αρνείται να ειπωθεί

-Το πιο κρίσιμο σημείο του κεφαλαίου είναι το σημείο που η μητέρα του Νικόλα του αφηγείται τις περιπέτειες που έχει περάσει με τη Βιολέτα και το σημείο που μας αποκαλύπτει την αγάπη του για τη Βιολέτα και την χαρακτηρίζει ως παιδική ηρωίδα του. Σε αυτό το σημείο καταλαβαίνουμε ότι ο Νικόλας δεν έχει εχθρική στάση προς την Βιολέτα, αλλά αντιθέτως την θαυμάζει. Άρα –μάλλον- στην συνέχεια θα υποστηρίξει το Σίμο και τις απόψεις του για τη Βιολέτα.
-Σε αυτό το κεφάλαιο δεν θα αλλάζαμε τίποτα, γιατί δε θεωρούμε πως το κεφάλαιο έχει μεγάλη σημασία στην πλοκή.

Νυχτερινή περιπολία

-Το πιο κρίσιμο περιστατικό που συνέβη στο συγκεκριμένο κεφάλαιο ήταν ο διάλογος μεταξύ του Σίμου και του Γιωργή στο σημείο που ο Γιωργής αναφέρει στον Σίμο το σχέδιο του Μάρκου να παρακολουθήσουν την Βιολέτα και το σημείο όπου η Βιολέτα εξαφανίζεται μυστηριωδώς από το σπίτι του Νικόλα, μόλις φυσήξει ο άνεμος. Αυτό το γεγονός επιδρά υπερβολικά στην εντύπωση που έχουν τα παιδιών του χωριού για την Βιολέτα και τα κάνει να νομίζουν –ακόμα περισσότερο- ότι είναι τρελή και μάγισσα. Αυτός είναι και ο λόγος που αυτό το περιστατικό είναι το πιο κρίσιμο.
-Αν μας ζητούσαν να αλλάξουμε την πλοκή, θα βάζαμε το Μάρκο να εμφανίζεται τη στιγμή που ο Γιωργής μιλάει με το Σίμο, με αποτέλεσμα να λογομαχήσει με το Σίμο, ώστε να μη μάθει τα πάντα για την παρακολούθηση της Βιολέτας από τα υπόλοιπα παιδιά και να αυξηθεί το ενδιαφέρον του αναγνώστη και παράλληλα, τα προβλήματα και το άγχος του Σίμου.

Πάντα υπάρχει κάτι να κάνεις:

-Όταν ο Στράτος ανακοινώνει στη Φώτω ότι πρόκειται να φύγει σε λίγες μέρες. Ακόμα, όταν η μητέρα της κυρα-Δέσποινας όταν αργοπέθαινε, ανέφερε μία Βιολέτα, λέγοντας χαρακτηριστικά: “Οχ, καημός! Ήρθες πάλι;...Φάε με! Τι περιμένεις; Φάε με να γλιτώσω από τα βάσανα”
-Στο συγκεκριμένο κεφάλαιο δε θα αλλάζαμε κάτι, αφού έχει σημαντικό νόημα  και το οτιδήποτε καινούριο θα ήταν περιττό και ίσως ασήμαντο.

ñ     2 Ερώτηση:
 Ένα από τα βασικά στοιχεία του βιβλίου είναι ο Στράτος, ο πατέρας του Σίμου.  (Σελ.106) Ο Στράτος και η Φώτω, πρώτη φορά αγκαλιάστηκαν μπροστά στο Σίμο. Αυτό δείχνει αρκετά στοιχεία για το χαρακτήρα του Στράτου. Καταρχήν, φαίνεται ότι είναι συναισθηματικός και στοργικός με τη σύζυγό του καθώς προσπαθεί να δείξει με κάθε τρόπο ότι την αγαπάει.
 Στη συνέχεια, γενικότερα από όλο το βιβλίο, φαίνεται ότι ο Στράτος είναι συναισθηματικά δεμένος με τη θάλασσα, τα καράβια και τα ταξίδια και δείχνει τη νοσταλγία του.
 (Σελ.86) Επιπλέον, σε αυτό το απόσπασμα διακρίνουμε το ενδιαφέρον του Στράτου για το γιο του, κυρίως όταν ήταν μικρός, καθώς τον ρωτούσε ποιος ήταν ο καλύτερός του φίλος.
 Ο Σίμος στην αρχή του βιβλίου δεν έδειχνε την καλύτερη εικόνα του εαυτό του, Καθώς, όμως, προχωράει η πλοκή του μυθιστορήματος η εικόνα για το Σίμο συμπληρώνεται καθώς εκδηλώνει τα συναισθήματά του για την Οντίν.  Τέλος, ο Νικόλας, στην αρχή του βιβλίου δεν αναφέρεται καθόλου ενώ τώρα έχουμε μια σχετικά πλήρη εικόνα, αφού παρουσιάζεται φιλικός προς το Σίμο και ενδιαφέρεται για την Βιολέτα.

Βιογραφικό Στράτου:
ñ     Ονοματεπώνυμο: Στράτος Ανδρουλιδάκης
ñ     Οικογενειακή Κατάσταση: Γεννήθηκε το 1974 στον Άγιο Νικόλαο της Κρήτης . Έχει μια πενταμελή οικογένεια, που αποτελείται από τη σύζηγό του , τις 2 κόρες του και το μοναχογιό του.
ñ     Σπουδές: Ο Στράτος δε σπούδασε, διότι προέρχεται από φτωχή οικογένεια και κατάφερε να τελειώσει μόνο το δημοτικό.
ñ     Επάγγελμα:  Επειδή οι γονείς του ήταν και οι δύο ψαράδες. Ήξερε από μικρός να ψαρεύει και όταν μεγάλωσε ανέλαβε ο ίδιος την οικογενειακή βάρκα.
ñ     Ενδιαφέροντα: Του αρέσει να παριπλανιέται με τη βάρκα του, του αρέσουν οι παραδοσιακοί χοροί, του αρέσει να παίζει με την κιθάρα του και του αρέσει να κάθεται στο καφενείο του χωριού (Άγιος Νικόλαος).

3 Ερώτηση
ñ      Ο τόπος βοηθάει στην εξέλιξη της δράσης και αλλάζει γρηγορότερα κεφάλαια:
Μερικά παραδείγματα είναι:
α.) Στο 1ο κεφάλαιο, στο τραπέζι στο σπίτι του Σίμου εξελίσσεται μια συζήτηση.
β.) Στο 2ο κεφάλαιο, στο σπίτι του Νικόλα, ο ίδιος περπατάει και πάει στην κάμαρα της μητέρας του.
γ.) Στο 3ο κεφάλαιο, στο δωμάτιο του Σίμου η δράση αρχίζει όταν ο Σίμος άνοιξε τα μάτια του και είδε το μαξιλάρι που του είχε δώσει η Βιολέτα με το κεντητό γράμμα “Β” πάνω του.
δ.) Στο 4ο κεφάλαιο, στο σπίτι του Σίμου, στο τράπεζι, που βοηθούσαν να το  στρώσουν.

4 Ερώτηση
-Αφηγηματικοί τρόποι:μεικτός τρόπος (αφήγηση, περιγραφή, διάλογος, εσωτερικός μονόλογος)
-Αφηγητής: ετεροδιηγητικός, γ΄ενικό πρόσωπο, αμέτοχος, εξωτερικός,παντογνώστης

-Εγκιβωτισμοί:
-Στο κεφάλαιο “Άδειο τραπέζι, μεγάλοι μπελάδες” , η ιστορία του μετανάστη Αρούτ.
-Στο κεφάλαιο “ Μια ιστορία που αρνείται να ειπωθεί” οι ιστορίες της μητέρας του Νικόλα μας μιλούν για το παρελθόν της Βιολέτας (άρα είναι κι αυτό εγκιβωτισμός).
-Στο ίδιο κεφάλαιο η ζωή της μητέρας του Νικόλα είναι ένας άλλος εγκιβωτισμός.
-Στο κεφάλαιο “ Νυχτερινή περιπολία” η ιστορία του παπα-Γρηγόρη είναι ένα μικρό απόσπασμα από τη ζωή του στο χωριό, άρα και εγκιβωτισμός.
-Αναδρομικές αφηγήσεις ή προβολές στο μέλλον: δεν υπάρχουν.
-Η συγγραφέας Μαρία Παπαγιάννη χρησιμοποιεί μεικτό τρόπο αφήγησης, για να μας δώσει μια ιδέα για τον τόπο που διαδραματίζεται η πλοκή και για να μπορέσει να μας βάλει στο “κεφάλι” των ηρώων και να μπορέσουμε να δούμε κάποιες αλήθειες από αυτούς (εσωτερικός μονόλογος). Οι εγκιβωτισμοί επιλέγονται σε ορισμένα σημεία, για να αντικρούσουν κάτι (π.χ. ο εγκιβωτισμός του Αρούτ αντικρούει τη γνώμη του παπα-Μανόλη) ή για να συνεχιστεί καλύτερα η πλοκή (π.χ. ο εγκιβωτισμός της μητέρας του Νικόλα).

5 Ερώτηση
 Στο κείμενο κυριαρχεί η δημοτική γλώσσα και το κρητικό ιδίωμα. Υπάρχουν πολλές λέξεις τις οποίες υποστηρίζει το κρητικό ιδίωμα όπως στη 82 “αντάρα” σελίδα 106 “καλοφετηγάδες” σελίδα 111 “Σταμνγκάθια”.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.