ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΤΟ ΜΟΝΑΧΟ, ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΗ ΣΕΛ. 80-112
ΕΡΓΑΣΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ Α΄2
Ηλέκτρα Λερού, Φιλιππία Κόγκα, Δανάη Πάνου, Μαριάννα Παναγιώτου, Ζωή Ματσούκα, Ελένη Ντουμάνη, Κατερίνα Τσαντά, Ελευθερία Ντάριου, Αγγελίνα Καραμεσούτη.
1.Παρακολουθήστε την πλοκή και την εξέλιξή της. Ποια σημεία είναι τα πιο κρίσιμα; Γιατί; Ποια από αυτά θα επιλέγατε να αλλάξετε;
Τα κύρια σημεία είναι:
ü Η κατηγορία του παπα-Μανόλη για την κλοπή των ταμάτων από τη Βιολέτα.
ü Οι αναμνήσεις της Βασιλείας για τη φιλία της με τη Βιολέτα.
ü Η παρακολούθηση της Βιολέτας από το Μάρκο και την παρέα του.
ü Οι ενοχές του Σίμου για τη Βιολέτα.
ü Η συζήτηση της κυρα-Δέσποινας με το Σίμο.
Τα παραπάνω σημεία είναι κρίσιμα, διότι μέσω αυτών, η πλοκή εξελίσσεται με ενδιαφέρον και συνεχή ροή.
Τα σημεία που θα αλλάζαμε είναι:
ü Οι ενοχές του Σίμου για τη Βιολέτα.
ü Η συζήτηση της κυρα-Δέσποινας με το Σίμο.
2. Πώς ξεδιπλώνεται ο χαρακτήρας των μυθιστορηματικών προσώπων; Πώς ο χαρακτήρας των ηρώων διαπλέκεται με την εξέλιξη της πλοκής; Ποιους συμβολισμούς την προσώπων μπορείτε να διακρίνετε; Ξεκινήστε να γράφεται μία φανταστική βιογραφία για έναν ήρωα και συμπληρώστε τη, καθώς προχωράει η ανάγνωση του βιβλίου. Τι φαντάζεστε ότι έχει ήδη ζήσει ο ήρωας και πώς θα συνεχιστεί η ζωή του μετά το τέλος της ιστορίας;
Ο χαρακτήρας των ηρώων ξεδιπλώνεται αρχικά με το Σίμο, ο οποίος προσπαθεί να τους βοηθάει όλους και δεν του αρέσει να λέει ψέματα. Ο Σίμος φαίνεται ατρόμητος από την αρχή της ιστορίας, γιατί είχε το θάρρος να πάει στις πέτρες της Βιολέτας και να την γνωρίσει από κοντά. Επίσης, στα τελευταία κεφάλαια η Οντίν του δίνει θάρρος. Η Οντίν είναι ένα κορίτσι διαφορετικό από τα άλλα. Δεν φοβάται τίποτα και αυτό είναι που την κάνει να ξεχωρίζει και να ενθαρρύνει πολύ το Σίμο σε διάφορα θέματα. Αυτό φαίνεται, γιατί δε φοβήθηκε να περάσει από το Κακοπέρατο, για να φτάσει στη θάλασσα. Η πρόταση αυτή είναι της Βιολέτας, μίας ηλικιωμένης γυναίκας, η οποία τόσο καιρό ζούσε στην κλινική και τώρα, που γύρισε στο χωριό, όλοι την θεωρούν τρελή. Στην πραγματικότητα, όμως, λόγω της συμπεριφοράς της προς το Σίμο και την αντίδραση της προς τη στάση των συγχωριανών της καταλαβαίνουμε πως είναι καλόκαρδη και ευγενική.
3. Πώς ο τόπος εκτύλιξης της δράσης προωθεί την εξέλιξή της;
Ο τόπος εξέλιξης της πλοκής συνεχίζεται στο χωρίο του βουνού Κόφινα στην Κρήτη. Συγκεκριμένα, πρόκειται για ένα «ασάλευτο» χωριό, ορεινό πάνω στα βράχια στη σκιά ενός βουνού, μακριά από το πέλαγος. Οι απόψεις των ανθρώπων, επομένως, μάλλον παρωχημένες και προσκολλημένες στο παρελθόν. Οι άνθρωποι είχαν αντιλήψεις καθαρά αντίθετες από την εποχή τους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, μία γυναίκα διαφορετική να μην αντιμετωπίζεται με τον τρόπο που πρέπει από τους ανθρώπους του χωριού, αλλά να την αποκαλούν και να την θεωρούν όλοι μάγισσα. Με αυτό τον τρόπο, ο τόπος επηρεάζει την εκτύλιξη της δράσης.
4.Να επισημάνετε τους αφηγηματικούς τρόπους, το είδος του αφηγητή, εγκιβωτισμούς, αναδρομικές αφηγήσεις ή προβολές στο μέλλον. Για ποιους λόγους πιστεύετε ότι επιλέγονται στα συγκεκριμένα σημεία της αφήγησης;
Σε όλα τα κεφάλαια συναντάμε πολλές αναδρομές στο παρελθόν. Οι αναδρομές αυτές είτε συγκινούν είτε χαροποιούν τον αναγνώστη. Πολλές από αυτές αναφέρονται στη Βιολέτα και στο ιστορικό της στην κλινική.
ü Αφηγητής: Ετεροδιηγητικός, παντογνώστης, δε συμμετέχει στη δράση, σε γ` πρόσωπο (ενικού και πληθυντικού).
ü Αφηγηματικοί τρόποι: Η συγγραφές χρησιμοποιεί διάλογο, περιγραφή, αφήγηση και εσωτερικό μονόλογο (μεικτός τρόπος)
ü Γλώσσα: Η γλώσσα του κειμένου είναι απλή, με πολλά εκφραστικά μέσα, στοιχεία προφορικότητας και της τοπικού κρητικού ιδιώματος καθώς και ασύνδετο σχήμα-παρατακτική σύνδεση.
5. Να εντοπίσετε και να καταγράψετε ιδιοτυπίες της λογοτεχνικής γλώσσας και εκφραστικά μέσα που σας εντυπωσίασαν. Τι προσφέρουν στο λογοτεχνικό έργο κατά την αντίληψή σας;
Η συγγραφέας, στα κεφάλαια που διαβάσαμε, για να κεντρίσει το ενδιαφέρον του αναγνώστη, χρησιμοποιεί πολλά εκφραστικά μέσα. Χαρακτηριστικά παραδείγματα:
Εικόνες:
ü Ο Νικόλας πηγαίνει το μωρό στην κούνια.
ü Η νενέ ετοιμάζει το φαγητό.
ü «Ο Σίμος μπήκε… δεν ήθελε»
ü Η Βασιλεία και η Βιολέτα περιθάλπουν τα αλεπουδάκια.
ü «Είδε τον πατέρα του… αγκαλιά»
Προσωποποιήσεις:
ü Είχε αρχίσει να σηκώνεται ο νοτιάς.
ü Τα χρόνια σβήνουν τις μουτζούρες των άλλων.
Παρομοιώσεις:
ü Σαν κατσικάκι.
ü Λες και ντρεπόμαστε να γελάσουμε.
Μεταφορές:
ü Τον τάιζε με τις ιστορίες της Βιολέτας.
ü Την έβλεπα να λουλουδίζει και ένιωθα πως άγγιζα τα ουράνια.
ü Να λερώσει τη χαρά μου.
ü Η νενέ δεν ήθελε να λερώσει το στόμα της με τα κρίματά του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.