Σάββατο 20 Απριλίου 2013

Λογοτέχνες, Α2, σελ. 146-164

Λογοτέχνες, Α2, σελ. 146-164

Πώς ξεδιπλώνεται ο χαρακτήρας των μυθιστορηματικών προσώπων; Πώς ο χαρακτήρας των ηρώων διαπλέκεται με την εξέλιξη της πλοκής;
(Δημήτρης Μαρίνος - Παύλος Δημάκης)

Βιολέτα: φιλική, διότι, όταν η Βασιλεία της ζήτησε συγνώμη επειδή την είχε εγκαταλείψει, η Βιολέτα της απάντησε ότι δεν μπορούσε να είχε κάνει κάτι τότε.

Μάρκος : φαίνεται μετανιωμένος, επειδή κατάλαβε ότι η Βιολέτα δεν είχε κλέψει τα τάματα και ότι  δεν είναι τρελή. Έτσι  καταλαβαίνουμε ότι στη συνέχεια δεν θα υποπτεύεται πια τη Βιολέτα αλλά κάποιον άλλο ... 

Βασιλεία: κι αυτή μετανιωμένη, ζητάει συγνώμη από τη Βιολέτα. Με αυτόν τον τρόπο καταλαβαίνουμε ότι η Βασιλεία θα προσπαθήσει να επανορθώσει.


Σίμος: συμφιλιωμένος πια με το Μάρκο και τα άλλα παιδιά, τώρα κάνει περισσότερη παρέα μαζί τους και παίζουν ξανά όλοι ποδόσφαιρο. Επίσης, είναι στεναχωρημένος, διότι φεύγει η Οντίν.

Στράτος: αποφασίζει ότι θα μείνει στο σπίτι να βοηθάει και με τις οικονομίες του θα φτιάξει τον αμπελόκηπο που πάντοτε ήθελε.

Πώς ο τόπος εκτύλιξης της δράσης προωθεί την εξέλιξή της;
(Βασίλης Δουμπρής)
Ο τόπος βοηθάει στην εξέλιξη της δράσης στις ακόλουθες περιπτώσεις:
Α)  στο σπίτι της Βιολέτας, όταν η Βασιλεία  της ζητάει συγνώμη γιατί στο παρελθόν δεν βοήθησε τη Βιολέτα:
·        όταν της έφυγε το παπούτσι και δεν τη βόηθησε να το πάρει
·        όταν τη ρώτησαν οι γονείς της με ποιους θα είναι, ή με τη Βιολέτα ή μ’ εκείνους
·        όταν ο πατέρας της Βιολέτας στο καφενείο έλεγε ότι η Βιολέτα πήγαινε μαζί με αγόρια στο Κακοπέρατο, ενώ η Βασιλεία ήξερε πως ήταν ψέματα
·        όταν την πήραν από το χωριό και την έκλεισαν στο ψυχιατρείο.
Β) στο σπίτι του Νικόλα, όταν πήρε φωτιά,  για τους εξής λογούς:
·     κατάλαβε πόσο σημαντικά είναι κάποια πράγματα που τα θεωρούσε ασήμαντα, όπως το κρασί, το ψωμί, η ζεστασιά του σπιτικού, η προετοιμασία για το ψάρεμα, τα δίχτυα στη θάλασσα και τέλος, το φαγοπότι
·     όταν πια ζεσταίνει τα χέρια του, θα σκέφτεται πρώτα τον άνθρωπο ο οποίος έκανε την πρώτη σπίθα, χτυπώντας δυο πέτρες
·        κάθε φορά που θα πίνει κρασί, πρώτα θα σηκώνει το ποτήρι ψηλά στους ουρανούς για εκείνον τον άνθρωπο που σκέφτηκε πρώτα να καλλιεργήσει αμπέλια και μετά να πατήσει τα σταφύλια και  αυτό το συγκρίνει με την κότα, που, όταν πίνει νερό, κοιτάζει και το θεό
Γ) στο σπίτι του Στράτου για τους εξής λόγους :
·        όταν ο Στράτος αγκάλιασε την Φωτώ και της είπε ότι θα παρατήσει τη θάλασσα
·        ότι σκέφτεται μήπως αγοράσουν ένα γουρουνάκι ή να κρατήσουν τα λεφτά  για το Σίμο
·        όταν ο Σίμος ρωτάει  τη Νενέ τι έγινε στο Κακοπέρατο και εκείνη του απαντά
Δ)  στο σπίτι  του παππού του Μάρκου γιατί ο παππούς του είπε ότι:
·        πρέπει να υπάρχουν διαφορετικοί άνθρωποι, για να βλέπουμε
τον κόσμο με άλλα μάτια
·        αυτός θα είναι πάντα εδώ γ’ αυτόν, για να τον βοηθάει, όταν έχει προβλήματα
·        το γεράκι που είχαν βρει και το τάισαν, το είχε ξαναδεί πολλές φορές

Να επισημάνετε τους αφηγηματικούς τρόπους, το είδος του αφηγητή, εγκιβωτισμούς, αναδρομικές αφηγήσεις ή προβολές στο μέλλον. Για ποιους λόγους πιστεύετε ότι επιλέγονται στα συγκεκριμένα σημεία της αφήγησης;
(Παναγιώτης Μαδούρος - Ευτύχης Κονταδάκης - Χρήστος Ηλιόπουλος)
v     Αφηγηματικοί τρόποι:
Ø      αφήγηση
Ø      περιγραφή
Ø      εσωτερικός μονόλογος
Ø      διάλογος
 Άρα, μεικτός τρόπος.

v     Είδος αφηγητή:
Ø      Ετεροδιηγητικός / εξωτερικός
Ø      παντογνώστης
Ø      δε συμμετέχει στη δράση
Ø      σε γ` πρόσωπο.

v     Εγκιβωτισμοί που συνδυάζονται με αναδρομικές αφηγήσεις:
Ø      όταν η Βασιλεία αναφέρει στη Βιολέτα όλα όσα είχε δει, όταν την έδιωχνε ο πατέρας της
Ø      όταν η Βιολέτα αναφέρει στη Βασιλεία τα χρόνια που έζησε στο ίδρυμα και τον ποιητή της
Ø      όταν ο Μάρκος θυμάται τις στιγμές με τον παππού του και την ιστορία του γυπαετού
Ø      όταν η Ματούλα περιγράφει στον Μάρκο τις στιγμές της φωτιάς και
Ø      όταν η νενέ περιγράφει στο Σίμο την ιστορία της κόρη της.

v     Προβολές στο μέλλον:
Ø      όταν η Βιολέτα αναφέρει στη Βασιλεία ότι θέλει να γεράσουν μαζί και να κάνουν ένα μεγάλο ταξίδι
Ø      όταν η Γεωργία υπόσχεται στον πατέρα της ότι θα μεταφέρει τον τάφο στο βουνό
Ø      όταν ο Νικόλας λέει στο Μάρκο ότι μετά το Πάσχα θα ξαναφτιάξει το σπίτι του και
Ø      όταν ο Στράτος και η Φώτω σχεδιάζουν τι θα κάνουν στο μέλλον και για τον αμπελώνα, για να μην φύγει ξανά ο Στράτος στη θάλασσα.

Όλες αυτές οι τεχνικές της λογοτεχνικής γλώσσας, χρησιμοποιούνται για να γίνει η αφήγηση πιο ζωντανή και παραστατική και να ελκύει περισσότερο τον αναγνώστη. Επιπλέον, μας παρουσιάζει περισσότερα στοιχεία για γεγονότα που έχουν συμβεί στο παρελθόν, χωρίς όμως να μας κουράζει. Τέλος, προκαλεί αγωνία στον αναγνώστη για το αν θα πραγματοποιηθούν όλα όσα περιγράφει για το μέλλον. Η λογοτεχνική αφήγηση αποκτά με αυτές τις τεχνικές εσωτερική ενότητα και αλληλουχία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.